MRL-Elevator
آسانسور بدون موتور خانه یا MRL
نوامبر 17, 2018
vacuum-elevator01
تفاوت آسانسورهای کششی و هیدرولیکی
نوامبر 26, 2018

همه ی ما خوب می دانیم که هیچ سیستم و مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری دوره ای نباشد . آسانسور ها از جمله پر کاربردترین سیستم ها می باشند که تمامی مردم اعم از پیر و جوان و کودک و افراد ناتوان با آن سر و کار دارند و خرابی آن باعث خسارت های جانی به افراد می شود و از این رو سرویس و نگهداری آن که شامل روغن کاری منظم آسانسور و سیم بکسل آن می باشد از اهمیت ویژه ای بر خوردار می باشد .

روش روغن کاری آسانسور ها

روغن کاری آسانسور ها باید طبق اصول و قواعد و به صورت درست انجام پذیرد و در صورتی که از روغن نامناسب استفاده گردد یا به طور غیر صحیح این کار انجام پذیرد نتیجه بسیار نا مطلوب تر از زمانی خواهد بود که روغن کاری انجام نشده است . روغن های به کار برده شده در روغن کاری سیم بکسل ها باید براحتی در محل مورد نظر نفوذ کنند و قسمت های داخلی و سطح خارجی آن را بپوشانند و با آب شسته نشوند و در برابر زنگ زدگی محافظت کنند . همچنین لازم به ذکر است که روغن کاری با حجم زیاد روغن بخصوص در بخش سیم بکسل آسانسور ها باعث چرب شدن بیش از حد آن ها شده و در نتیجه باعث لیز خردن و سر خوردن آن می شود و همچنین چربی زیاد باعث افزایش جذب گرد و غبار بر روی سیم و بالا رفتن اصطحکاک و سایش و خوردگی می شود . بنابرین می توان گفت روغن کاری آسانسور ها کار افراد عادی نمی باشد و بهتر است که این کار توسط افراد متخصص و یا شرکت های تعمیر کارو نگهدارنده آسانسور انجام شود .

بخش های مهم آسانسور که نیاز به روغن کاری دارند کدامند ؟

از جمله قسمت هایی که در آسانسور ها نیازمند روغن کاری منظم می باشند سیم بکسل ها و ریل ها می باشند . سیم بکسل ها بخش مهمی از آسانسور می باشد که برای کاهش سایش  و خوردگی که در اثر درگیری سیم ها با یکدیگر ایجاد می شوند نیازمند  روانکاری می باشند . روغن کاری سیم بکسل همچنین به علت جلوگیری از زنگ زدگی و استهلاک آن ها  می باشد و در صورتی که از روغن بیش از اندازه یا نامناسب استفاده شود باعث کاهش کشش و هم چنین جذب چرک و آلودگی ها به سطح سیم بکسل می شود . معمولا برای روان کاری یا روغن کاری سیم بکسل ها از روغن هایی استفاده می شود که گرانروی پایین برای نفوذ روغن به داخل سیم بکسل دارند تا به راحتی داخل طناب ها نفوذ کنند ، روغن های سنگین و چسبناک بر روی سطح خارجی سیم بکسل بیش از آن که مفید باشند مضر هستند و احتمال ایجاد خطر را می دهند  . به طور کلی  نوع روغن کاری بر اساس جنس مفتول و کاربرد سیم بکسل و شرایط اقلیمی محل مورد استفاده سیم بکسل متفاوت می باشد و همچنین برای این که کارایی سیم بکسل ها در مدت طول عمر مفید سیم بکسل زیاد باشد باید روغن کاری به صورت منظم و طی دوره های زمانی معین انجام گیرد تا با جایگزینی روغن از دست رفته در اثر استفاده در مرور زمان بیشترین حفاظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و سایش و … صورت گیرد .

ریل های راهنما بخش دیگری از آسانسور ها می باشند که نیاز به روغن کاری دارند . برای روغن کاری ریل ها روغن دان های اتوماتیک ریل تعبیه می شود که یکی از بهترین راه ها می باشد . زمانی که ریل روغن کاری شد باید آن را طبق استاندارد تمیز نگاه داشتن ریل از هر گونه کثیفی و پرز  .. تمیز نگهداشت .

در آسانسور ها از دو نوع کفشک های غلتکی و کفشک های لغزشی استفاده می شود که روغن کاری در کفشک های غلتکی به دلیل این که ممکن است با عملکرد ایمنی دستگاه تداخل پیدا کند انجام نمی شود ولی در کفشک های لغزشی این کار انجام می شود و نوع روغن و روانکار که برای این امر به کار برده شود توسط کارخانه تولید کننده توصیه و معرفی می گردد .

زنجیر ها با اتصال رولی که در مکانیزم در آسانسور ها به کار رفته بخش دیگری می باشد که نیاز به روغن کاری دارد . حلقه های اتصال غلتان برای اتصالات داخلی و پین ها و همچنین در نقاط تماس با شیار ها  احتیاج به روغن کاری دارند و باید روغن مناسب برای روغن کاری آن ها فراهم گردد .

روغن کاری هریک از بخش های نام برده شده جزو ضرورت های نگهداری آسانسور ها برای جلو گیری از بروز خطرات می باشد و در صورتی که از روغن های نا مناسب استفاده شود  و یا روغن کاری توسط افراد ناشی انجام شود بسیار خطر آفرین خواهد بود از این رو لازم است که روش روغن کاری هر قطعه در برنامه نگهداری و سرویس هر آسانسور مشخص شود .

 

برای دریافت اطلاعات در زمینه آسانسور در تبریز با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *